500 + dla obywateli Ukrainy
16 marca 2022Uniewinnienie w sprawie kradzieży z włamaniem
6 czerwca 2022Apelacja w sprawie gospodarczej. Rękojmia za wady sprzętu w umowach B2B
Wygrywamy sprawę gospodarczą, która toczyła się między przedsiębiorcami. Sprawa dotyczyła kwestii odstąpienia od umowy sprzedaży z uwagi na wady dostarczonego sprzętu.
Do kancelarii zgłosił się dostawca wykonanego na zamówienie urządzenia. Zanim do nas trafił, przegrał on w całości sprawę przed sądem I instancji. Sąd ustalił, że wykonane przez niego, na zamówienie innego przedsiębiorcy, specjalistyczne urządzenie, było niezgodne z zawartą umową. Zdaniem sądu nie zgadzały się wymiary urządzenia, ani też jego przeznaczenie.
Powód wskazał na skuteczne odstąpienie od umowy, powołując się na przepisy o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej. We wniesionym pozwie przed sądem gospodarczym domagał się zwrotu ceny sprzedaży. Sąd I instancji przyznał mu rację, nakazując naszemu klientowi zwrot pełnej ceny sprzedaży oraz znacznych kosztów procesu. Po zapoznaniu się z aktami sprawy, pozostało nam sporządzenie apelacji w sprawie gospodarczej. Sąd II instancji w całości podzielił nasze stanowisko i zmienił zaskarżony wyrok na korzyść reprezentowanej przez nas strony.
Rękojmia za wady w umowach B2B
Przepisy o rękojmi za wady rzeczy zawarte są w Kodeksie cywilnym. Mają zastosowanie m.in. do umów sprzedaży, dostawy, jak i umów o dzieło. Zasadniczo dotyczą one wszystkich umów: tych zawartych z konsumentami, jak i między przedsiębiorcami, jednak niektóre przepisy różnicują sytuację konsumentów i przedsiębiorców jako kupujących. W stanie faktycznym sprawy, prowadzonej przez nas przed sądem apelacyjnym, sprzedawca zobowiązał się do wyprodukowania przemysłowego pieca o określonym przeznaczeniu. Problem polegał na tym, że kupujący z kolei liczył na to, że piec będzie mógł wykorzystać również w innych celach, niż te, o których zapewniał go sprzedawca. Po odbiorze zakupionego sprzętu, kupujący zaczął składać reklamacje, powołując się na różne usterki. Sprzedawca z kolei za każdym razem reagował na zgłoszenia, jednak uważał, że wina leży po stronie kupującego, który wadliwie użytkuje zakupiony piec. Ostatecznie kupujący od umowy odstąpił i zażądał zwrotu ceny sprzedaży. Sprawa trafiła do sądu, a ten przyznał mu rację. Klient trafił do nas z niekorzystnym rozstrzygnięciem, a nam pozostało napisać apelację w sprawie gospodarczej.Opinia biegłego w sprawie gospodarczej
By ustalić czy piec był sprawny, sąd powołał biegłego, który miał go sprawdzić pod kątem zgłaszanych usterek. Biegły ustalił, że piec był sprawny, jednak nie nadawał się do zamierzonego przez kupującego użytku. Ustalił także, że wymiary pieca były niezgodne z umową. Na tej podstawie sąd I instancji wydał wyrok niekorzystny dla naszego klienta, wskazując, że błędne wymiary pieca stanowiły taką wadę rzeczy, która uprawniała kupującego do odstąpienia od umowy i zażądania zwrotu pieniędzy.
Sporządzona apelacja w sprawie gospodarczej
Po przeanalizowaniu akt sprawy, w szczególności dowodów przedstawionych przez samego powoda, sformułowana została apelacja. Z dokumentacji tej wynikało bowiem, że kupujący powoływał się na różne usterki, lecz nie na błędne wymiary urządzenia. Te ostatnie zostały przez niego wskazane dopiero w trzecim piśmie do sprzedawcy. Tymczasem zgodnie z Kodeksem cywilnym:przy sprzedaży między przedsiębiorcami kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie, a w przypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później - jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu.
Zmiana wyroku sądu gospodarczego
Sąd apelacyjny przyznał rację naszemu klientowi. Odstępstwo od umówionych wymiarów urządzenia nie miało istotnego znaczenia w sprawie, o czym świadczyło zachowanie kupującego. Powinien był niezwłocznie sprawdzić urządzenie i powiadomić sprzedawcę o wadzie. Tego jednak nie uczynił, pomimo że składał niezasadne reklamacje dotyczące innych rzekomo występujących usterek. Warto mieć na uwadze, że kupujący nie może odstąpić od umowy, dlatego że liczył na to, że wykorzysta urządzenie również w innych celach, niż ten, do którego urządzenie zostało zaprojektowane. Mylne wyobrażenie o przeznaczeniu rzeczy, jeżeli nie zostało wywołane przez sprzedawcę, nie stanowi wady rzeczy. Z okoliczności sprawy wynikało natomiast, że kupujący stwierdził, że zakupił niewłaściwy piec i zwyczajnie się rozmyślił. Na wady powołał się tylko dlatego, by mieć podstawę do odstąpienia od umowy. W tych okolicznościach sprawy błąd leżał jednak po stronie kupującego, a nie sprzedawcy. Sąd uznał, że kupującemu nie przysługują roszczenia z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej i zmienił zaskarżony wyrok. Powództwo zostało oddalone, a nasz klient otrzymał zwrot kosztów procesu.Adwokat w sprawie gospodarczej
Warto pamiętać, że w postępowaniu odwoławczym zasadniczo sąd bazuje na dowodach zgromadzonych przed sądem I instancji. Dlatego błędy popełnione w postępowaniu przed sądem I instancji, mogą rzutować na rozstrzygnięcie sprawy w sądzie apelacyjnym. Z tych powodów lepiej nie zwlekać z umocowaniem adwokata w sprawie już w toku postępowania przed sądem I instancji.Przeczytaj również o skutecznej apelacji w sprawie o ochronę dóbr osobistych, oraz o sprawach gospodarczych: o odszkodowanie za uszkodzenie samochodu firmowego i sprawie o zapłatę za zaległe faktury.